De nieuwe Stihl MS 462, thuis in alle bossen!




De nieuwe STIHL MS 462 C-M kettingzaag is een echt krachtpakket die geen gram teveel weegt. Haar motorgewicht van maar 6 kg maakt haar tot de lichtste kettingzaag in haar vermogenscategorie (70 cm³). Al even laag is het zogenaamde systeemgewicht van de MS 462 C-M, het gewicht van de machine met lege brandstoftank, maar met zaaggarnituur. Met het zaagblad Rollomatic ES Light (een zaaglengte van 50 cm) en de zaagketting 3/8“ Rapid Super bedraagt dat systeemgewicht maar 7,3 kg. In vergelijking met het vorige model, de MS 461, is dat een gewichtsbesparing van 1,1 kg. Dat werd onder andere mogelijk door een nieuw ontworpen motoreenheid met een verbeterde cilindergeometrie. Bovendien kregen het kettingwieldeksel, de krukkast en het vliegwiel een lichter en compacter ontwerp. Door zijn kleinere diameter en lagere gewicht vermindert het vliegwiel bovendien de centrifugale krachten, waardoor de kettingzaag tijdens het gebruik gemakkelijker te draaien is. Dankzij deze eigenschappen toont de MS 462 C-M zich net zo goed een velals een snoeizaag.

Verbeterd motorconcept: meer vermogen in alle omstandigheden

De MS 462 C-M wordt door een stevige en krachtige STIHL 2- MIX-motor van 4,4 kW aangedreven. Dankzij de nieuwe cilindergeometrie met een verbeterde verbrandingskamer ontwikkelt ze binnen een zeer groot toerentalgebied een opvallend hoog koppel. Om in alle bedrijfsomstandigheden uitstekende prestaties te leveren, werd het vertrouwde motorbeheersysteem M-Tronic nog verbeterd. In combinatie met het nieuwe vliegwiel zorgt dat voor een onmiddellijke acceleratie en wordt de kenmerkende ‘koppelingscurve’ om het maximale toerental te bereiken, vermeden: de maximale kettingsnelheid van 106 km/u wordt na slechts 0,3 seconden bereikt.

Kalibreren in 72 seconden – gewoon op alles voorbereid

Een andere innovatie is de kalibreerfunctie van het systeem MTronic. Daardoor past de kettingzaag zich in slechts 72 seconden aan verschillende omstandigheden aan, bijvoorbeeld in het hooggebergte: gewoon starten, stationair laten draaien, vol gas, en klaar! Daarbij worden automatisch de omgevingsfactoren geregistreerd. Alle systeemparameters van de motor worden zo ingesteld dat, onafhankelijk van de omstandigheden, altijd het maximale toerental beschikbaar is. De aanpassingen worden automatisch in de geheugenfunctie opgeslagen en bij de volgende start weer opgeroepen. Manuele correcties aan de stelschroeven zijn daardoor niet meer nodig.

Meer ergonomie - intelligente details voor het dagelijkse werk

Het nieuwe antivibratiesysteem van de MS 462 C-M vermindert de trillingen op de handgrepen en verhoogt de stijfheid van het zaagblad. Daardoor worden gewrichten en spieren minder belast en wordt een precieze zaaggeleiding mogelijk, ook met langere zaagbladen. Nieuw is ook de steeklijst: een praktische markering op het ventilatorhuis die de richtingcontrole en de machinegeleiding bij het steekzagen vereenvoudigt. Bovendien werd de lengte van de tanden in de klauwaanslag aan de diameter van dikke bomen aangepast. Zo grijpt de zaag bij het PERSINFORMATIE STIHL 4/7 inkorten beter in het hout en kan ze veilig en zonder veel krachtinspanning geleid worden.

Lastig werk is verleden tijd, en het onderhoud is vereenvoudigd - dubbel plezier

Hoe sneller en eenvoudiger, hoe beter: daarom heeft STIHL de MS 462 C-M ook op het vlak van service en onderhoud verbeterd. De nieuwe HD2-luchtfilter met radiaalafdichting heeft een langere levensduur dan de vorige, terwijl ze tegelijk beter fijn stof tegenhoudt. Bovendien kan de filter bijzonder eenvoudig gereinigd worden: manueel met water en een harsoplossend middel of in de wasmachine. Ten slotte biedt de MS 462 C-M ook talrijke kenmerken die in de vorige modellen al hun waarde bewezen hebben. Denk maar aan bijv. de zijdelingse kettingspanner, de verliesveilige moeren en de eendelige kap met draaigrendels (1/4 slag) die eenvoudig toegang geeft tot alle onderhoudsdelen, zoals de filter of de ontstekingskaars.

Systeemgewicht bij STIHL

Voor professionele gebruikers telt elke gram. Daarom doet STIHL een beroep op de kennis van zijn ingenieurs om het systeemgewicht – het gewicht van de kettingzaag met lege brandstoftank, inclusief zaaggarnituur – te verminderen. Daarnaast zorgden de nieuwe constructie van de cilinder, het dunnere kettingwieldeksel en het consequente gebruik van lichtgewicht materialen voor andere onderdelen, vooral bij de motoreenheden, voor een gewichtsbesparing. Uiteraard zonder daarbij de stevigheid en levensduur in het gedrang te brengen. Het resultaat: een lager systeemgewicht en een eenvoudigere hanteerbaarheid.  

Is uw interesse gewekt? Kom langs bij onze vestiging in Deest of Boxtel.