UA-149748969-1

E-10 benzine en tuinmachines, een slechte combinatie.

Nederland moet volgens de klimaatwet de CO2-uitstoot terugdringen. Daarom verplicht de Nederlandse overheid per 1 oktober 2019 het invoeren van een benzine met 10% ethanol, oftewel E10. In België is deze brandstof al eerder ingevoerd. Tankstations die meerdere benzinesoorten aanbieden, worden verplicht minimaal de helft van de pompen uit te rusten met  E10-benzine. Waarschijnlijk verdwijnen daardoor op veel plaatsen benzines met een laag ethanolgehalte (de premium brandstoffen zoals Super Plus), omdat deze worden vervangen door E10. De meeste auto's kunnen probleemloos gebruik maken van deze E10-benzine. Maar wat betekent het voor uw tuinmachine? Ondanks dat het in de meeste motoren volgens de fabrikant gebruikt kan worden, is het niet de meest geschikte keuze. 

Problemen door ethanol

Door ethanol kunnen problemen ontstaan. Dit gebeurt met name bij het brandstofsysteem van machines die regelmatig of een langere periode stilstaan, bijvoorbeeld in de winterperiode. Een nog hoger ethanolgehalte kan leiden tot extra problemen, zoals:

- De houdbaarheid van benzine neemt nog verder af.

- Problemen met 2-takt olie, omdat dit zeer slecht mengt met ethanol.

- Motoren gaan armer lopen, met een hetere verbranding als gevolg. 

- Een hoger brandstofverbruik, vooral bij auto's is dit te merken.

- Ethanol lost (oudere) rubber en kunststof delen op, zoals pakkingen en membranen.

- Ethanol kan metalen oxideren, waardoor bijvoorbeeld roestvorming in de tank, of erger, in de carburateur kan ontstaan

- Ethanol trekt vocht aan uit de lucht en kan daardoor separeren (afscheiden)

- Door afscheiding kan het octaangetal lager worden en pingelen kan optreden

- Ethanol kan gomvorming veroorzaken

- Hogere kans op ‘vapor lock’ bij carburateurmotoren

- Ethanol kan lakvorming veroorzaken op brandstofinjectoren

Bovengenoemde problemen kunnen al na twee tot drie maanden stilstand optreden, afhankelijk van de omstandigheden en condities. Een zelfgemengde E10 tweetaktbenzine is in de regel maar 30 dagen houdbaar. Het is niet raadzaam het mengsel daarna nog te gebruiken, in verband met mogelijke ontmenging van de olie.  Arbeidsvriendelijke benzine zoals Aspen of Stihl Motomix en Motoplus is geheel ethanolvrij en daardoor zeer lang houdbaar. Deze brandstoffen zijn dus de ideale oplossing voor de bovenstaande problemen, en door het gebruik ervan kunnen dure reparaties voorkomen worden.  Voor een optimale overwintering geldt nog steeds: tap de gewone benzine zo ver mogelijk af en vervang deze door Aspen of Stihl benzine. Laat de machine daar een tijdje op lopen, zodat het gehele brandstofsysteem ermee gevuld is. Hoe lager het ethanolgehalte in de motor, des te beter de houdbaarheid gewaarborgd is.